PS- puoluesihteeri Slunga-Poutsalo vieraili Siikajoella

Perussuomalaisten Pohjois-Pohjanmaan piirijärjestön ylimääräinen yleinen kokous pidettiin Siikajoen Ruukissa viime viikonvaihteessa. Kokous järjestettiin puoluevaltuustoehdokkaiden valitsemista varten. Puoluevaltuuston kokoonpano päätetään lopullisesti Perussuomalaisten puoluekokouksessa 8.-9.8. Turun Logomossa.

Puoluevaltuustoon on Pohjois-Pohjanmaalta kuulunut nyt piirin puheenjohtajan paikan lisäksi kolme muuta edustajaa. Piirin näille paikoille piirikokous päätti valita ehdolle seuraavat henkilöt: Ahti Moilanen Utajärveltä, Juha Vuorio Oulusta ja Matti Viitala Haapajärveltä.

Tämän lisäksi piirikokous päätti valita ehdokkaan mahdollista lisäpaikkaa varten. Äänten mentyä tasan lisäpaikka päätettiin arvalla, missä arpaonni suosi Martti Eskolaa Siikajoelta Raahen Eeva Mosorinin jäätyä kakkoseksi.

Piirikokous täydensi piirihallitustaan yhdellä jäsenellä. Valituksi tuli Veijo Väänänen Ylikiimingistä. Väänäseltä vapautuneelle piirihallituksen varapaikalle valittiin puolestaan Seppo Leskinen Haukiputaalta.

Piirikokouksessa puhetta johti Jari Ojala Siikajoelta ja piirisihteeri Henna Kupsala toimi sihteerinä. Piirikokouksen avauspuheenvuoron käytti Siikajoen Perussuomalaiset ry:n puheenjohtaja Veikko Laurukainen. Puheenvuorossaan Laurukainen toi esille huolensa maataloustuottajien ahdingosta maatalousvaltaisen Siikajoen näkökulmasta. Venäjäpakotteiden aiheuttama hinnanlasku maidon tuottajahinnassa yhdistettynä tukimaksujen viivästymisiin ja sateiseen kesään ajaa monet tuottajat äärirajoille niin taloudellisesti kuin henkisestikin.

Yleisötilaisuuden avannut Henna Kupsala totesi puheenvuorossaan muun muassa seuraavaa:

– Eduskuntavaalit ovat takana ja arki on alkanut. Perussuomalaisten Pohjois-Pohjanmaan piirin alueella vaalit menivät loistavasti, sillä kaikki piirimme kansanedustajat uusivat paikkansa eduskunnassa.

Kupsala jatkoi edelleen: ”Työ valtuustoissa ja muissa luottamustehtävissä jatkuu suomalaisten ja alueemme ihmisten puolesta. Perussuomalaiset on nyt hallituksessa ja hallitusohjelma näyttää hyvältä. Toivoa paremmasta siis on, toisin kuin edellisten hallitusten aikana.”

Puoluesihteeri Riikka-Slunga Poutsalo keräsi paikalle väkeä valtuustosalin täydeltä. Puoluesihteerillä oli tuomisinaan terveiset hyvin sujuneista hallitusneuvotteluista joissa hän oli vahvasti mukana:

– Perussuomalainen puolue täyttää tänä vuonna 20 vuotta. Työtä on tehty paljon sen eteen, että neljän miehen saunaseurueesta on tullut neljän ministerin hallituspuolue. Vaalien jälkeen käydyt hallitusneuvottelut menivät hyvin ja Perussuomalaisten kädenjälki näkyy voimakkaasti hallitusohjelmassa. Esimerkiksi EU-politiikan kiristykset, paskalain kumoaminen, byrokratian purkaminen ja maahanmuuttopolitiikan tiukentaminen löytyvät Perussuomalaisten vaaliohjelman jälkeen nyt myös Suomen hallitusohjelmasta, vain muutamia mainitakseni.

Piirikokous päätti esittää tukensa nykyiselle puoluesihteeri Riikka Slunga-Poutsalolle uudelleen valinnan puolesta. Viime kerralla yhtenä puoluesihteeriehdokkaana kisassa mukana ollut ja vaalissa hienosti toiseksi asti yltänyt järjestösihteeri Joukamo Kortesalmi ei ole nyt ehdolla.

Kuvassa puoluesihteeri Riikka-Slunga Poutsalo, kokouksen puheenjohtajana toiminut Jari Ojala sekä sihteerinä toiminut piirisihteeri Henna Kupsala

Kirjoitettu 30.6.2015